Oyunlar

Top Oyunları





1-)Yukarı Atalım Dikkatli Tutalım


Çocuklar yan yana dizilirler. En baştaki çocuğun eline top verilir. Çocuk topu iki eliyle yukarıya doğru atar ve tutar. Her tutuşunu bir rakam,bir gün ya da bir ay ismi ile ifade eder. Çocuklar, topu iki elle yukarı atıp tutma becerisini kazandıktan sonra, oyun aşağıda belirtildiği şekilde çeşitlendirilebilir:

Topu tek elle yukarıya atıp tek elle yakalama,topu sağ elle yukarı atıp, sol elle yakalama ve topu yerde sıçratarak yakalama gibi.




2-)İsmini Duy, Topu Yakala

Çocuklar yarım daire şeklinde dizilirler. Öğretmen, küçük bir topla çocukların karşısına geçer ve belli bir sıra izlemeden “topu yakala Banu”, ”topu yakala Ata” biçiminde yönergeler vererek, topu yukarıya doğru atar. Bu oyun çocukların dikkat gelişimleri ve çevikliklerini desteklemek açısından önemlidir.Öğretmen belirli bir sıra gözetmeden, topu aynı biçimde tüm çocuklara atarak oyunu sürdürür.


3-)Düşürme Topunu,Yakarsın Grubunu

Eşit sayıda çocuklardan oluşan iki grup oluşturulur. Gruplar karşılıklı olarak dizilirler. Top gruplardan birine verilir.
Öğretmenin verdiği her bir işaret (düdük sesi,alkış vb.) ile çocuklar topu karşılıklı olarak birbirlerine atıp tutarlar. Topu kaçıran her çocuk oyundan çıkar. 15-20 kez topu atıp tutma oyunundan sonra oyun sonlandırılır. En çok oyuncusu olan grup oyunu kazanır. Çocuklar, bu oyunda gerekli beceriyi kazanınca oyun aşağıda belirtildiği gibi çeşitlendirilebilir: Gruplar birbirinden uzaklaştırılır ya da top bir elle fırlatılır, diğer elle tutulur.



4-)Top Taşıma Yarışı

Çocuklar iki gruba ayrılır. İki başlangıç çizgisi, birkaç metre uzağa da iki hedef çizilir.Gruplar başlangıç çizgisinin arkasında sıralanırlar.
Çocuklar verilen bir işaretle (düdük sesi,alkış sesi..vb) topu avuç içlerinde tutarak hedef çizgiye doğru ilerlerler. Amaç topu ellerinden düşürmeden, hedef çizgiye ulaşabilmek. Hedef çizgisinin bulunduğu yere, topun atılabileceği bir sepet ya da boş bir kutu konarak oyun çeşitlendirilebilir.



5-)Topu Fırlat Ve Yakala

Çocuklar,bir duvarın önünde yüzleri duvara dönük olacak şekilde sıralanırlar.
Çocuklar, topu sırayla duvara doğru fırlatırlar. Topu ister havada, ister yerde, bir kez sıçrattıktan sonra uygun bir biçimde yakalarlar. Hareketlerini top kaçırıncaya kadar sürdürürler. Topu uygun bir biçimde yakalayamayan çocuk, topunu arkadaki arkadaşına verir.



6-)Top Sola, Koş Sağa

Her oyuncu iki adım aralık bırakarak yan yana sıra olur. Bu şekilde eşit sayıda oyuncudan oluşan iki ya da daha çok takım oluşturulur. Her takımın sağ baştaki oyuncusuna birer adet büyük boy top verilir.
Öğretmen bir işaretle (düdük sesi yada başla komutu gibi) oyunu başlatır. Oyun, sağ baştaki çocuğun topu yanındaki arkadaşına ve gövdesini sola doğru bükerek vermesiyle başlar. Topu yanındaki arkadaşına veren çocuk hemen sırasının sonuna (sol başa) geçer. Oyunu ilk önce başlatıp (sağ baştaki çocuk) sıranın sonuna geçen çocuk tekrar sağ başta kalıncaya kadar oyun devam eder. Oyunun başlangıcındaki düzene ilk ulaşan grup oyunu kazanır.



7-)Tünel

Oyuncular gövdeleri öne eğik ve bacakları açık olarak arka arkaya sıraya geçerler. 2 ya da daha çok takım oluşturulabiir.
Verilen işaretle birlikte ,ilk oyuncu topu arkaya doğru bacaklarının arkasından yuvarlar. Diğer oyuncular, topun en sondaki oyuncuya ulaşmasına yardım ederler. En sondaki oyuncu topu alarak sıranın başına gider. Oyun başlangıçtaki sıralamaya ulaşıncaya kadar devam eder. Önceki pozisyona ilk ulaşan takım oyunu kazanır.



8-)Düdüğü Duy Topu Çevir

Oyuncu sayısından bir eksik sayıda top bulunur. Oyuncular aralarında bir iki adım mesafe bulunacak şekilde çember oluştururlar.
Verilen bir işaretle tüm çocuklar gövdelerini sağa doğru eğerek topu yanındaki arkadaşına geçirir ve hemen sola doğru çevrilerek komşusunun verdiği topu alır. Yanlışlık yapan oyuncu topunu alarak oyundan çıkar. Düdük sesiyle oyun durur. Yeni bir düdük sesi ile oyun ters yönde başlatılır.



9-)Köşe Bul Koşuştur, Ortadaysan Topu Savuştur

Yerde çok fazla hedef ya da köşe belirlenir (çocuk sayısından bir eksik sayıda daire çizilebilir)
Çocuklar verilen bir işaretle kendilerine bir köşeyi seçerler ve yerlerini alırlar. Dışarıda kalan bir çocuk topu alarak ortaya geçer. Topu arkadaşlarının bacaklarına değdirmeye çalışır. Bu arada çocuklar birbirleriyle yer değiştirerek toptan kaçmaya çalışırlar.



10-)Aman Avcı Vurma Bizi

Oyuncular düzensiz bir şekilde dağılırlar.Oyunculardan birine top verilir.
Elinde top olan oyuncu topu arkadaşlarının bacaklarına değecek şekilde fırlatır.Topun değdiği oyuncu topu alarak arkadaşlarının bacaklarına doğru fırlatır. Top kimseye değmezse topu alarak yeniden atar.
Oyun, çocukların iki gruba ayrılmasıyla da oynanabilir. Grupları ayırt etmek için bir gruba birer sembol takılır (renkli kolluk, bileklerine renkli kurdele ,ya da göğüslerine bir kart iliştirilir). Yine çocuklar karışık olarak dağılırlar. Bu oyunda da kural topun değdiği oyuncunun oyundan çıkmasıdır. Oyun sonunda en çok oyuncusu olan grup oyunu kazanır.



11-)Sona Kal Oyunu Kazan

Oyuncular belli bir düzen olmaksızın dağınık şekilde yerlerini alırlar. Öğretmenin havaya attığı topu yakalayan çocuk, topu hemen yanındaki arkadaşına fırlatır. Topun değdiği çocuk oyundan çıkar. Top yeniden yukarı doğru atılarak oyuna devam edilir. Sona kalan oyuncu oyunu kazanır.



12-)Topu Koy Ortaya, Kaçanı Kovala

Aralarında ikişer metre açıklık bulunan çocuklar bir çember oluştururlar. Çocuklardan biri topla birlikte çemberin ortasında çizilmiş bir işaret üzerinde yer alır.
Ortadaki çocuk topu arkadaşlarından birine atar ve hemen çemberin dışına çıkar. Topu yakalayan çocuk topu ortada işaretlenen yere koyarak , çemberin dışına çıkan çocuğu yakalamaya çalışır. Kaçan çocuğun çembere girmeye çalışması ve yakalanmadan topa dokunması gerekir. Başarırsa yerini alır. Aksi halde yeniden ortaya geçerek, topu arkadaşlarından birine atar.





Duyu Geliştirme Oyunları


13-)Öt Kuşum Öt

Çocuklar arasından gönüllü bir ebe seçilir. Gözleri bağlanır. “Arkadaşlarından biri karşına gelecek, onu yüzünden, saçlarından, sesinden tanımaya çalışacaksın. Eğer tanıyamazsan ona Öt kuşum, öt! diyeceksin. Böylece sesinden tanımış olacaksın” denir.
Daha sonra ebe gözü bağlı olarak karşısına gelen oyuncunun önce kız mı, erkek mi olduğunu elleriyle saçlarını yoklayarak öğrenir. Sonrasında “Öt kuşum öt!” diyerek sesinden kim olduğunu tanımaya çalışır.

Not: Bazı çocuklar gözlerinin bağlanmasından rahatsızlık duyabilir. Bu konuda duyarlı olmanız gerekir.


14-)Düdüklü Oyun

Oyuncular arasından bir ebe seçilir. Ebenin boynuna, kordonu (yumuşak olmasına dikkat edin) uzun olan bir düdük geçirilir. Düdük ebenin arkasında kalmalıdır. 
Öğretmen ebeye: “Gözlerini kapatacağım. Bir arkadaşın arkandaki düdüğü öttürecek ve yerine oturacak. Onun kim olduğunu bulabilirsen oyunu kazanmış olacaksın” der. Oyuncular arasından işaretle çağrılan bir çocuk düdüğü öttürdükten sonra hemen yerine oturur. Bundan sonra ebeye:
Çocuğa ‘Düdüğü kim öttürdü?’ diye sorulur. Ebe bütün arkadaşlarını dikkatle süzer. Göstereceği üç arkadaşı içinde düdüğü öttüreni bulursa alkışlanır.



15-)Kedi Fareyi Bul

Çocuklar arasından bir kedi seçilir. Bu kişinin yüzü duvara döndürülür. Diğer oyunculardan biri fare olur. Bunu kedi bilmemelidir. Öğretmen kediyi yanına çağırır ve “Arkadaşların arasında bir fare saklanmış. Sen buna yaklaşırsan bütün arkadaşların kedi gibi miyavlayacak, ama uzağında olursan hiçbirinin sesi çıkmayacak” der. Bundan sonra kedi yavaş yavaş arkadaşlarının arasında dolaşmaya başlar. Ne zaman kedi miyavlamaları fazlalaşırsa fareye yaklaştığını anlar ve onlar arasından fareyi bulmaya çalışır. Oyunu kazanırsa o da arkadaşları arasından bir kedi seçme hakkını alır.



16-)Çimdik Oyunu

Çocuklar eşit sayıda iki gruba ayrılır. Grup oyuncuları birbiri arkasına sıralanır. Bir ellerini bellerinin arkasına koyar; avuçlar dışarı bakmaktadır. Öğretmen oyunu şöyle açıklar:
“Ben takımların en arkasındaki oyuncuların avuçlarına dokunduğum zaman, onlar da öndeki arkadaşının avuçlarına dokunacaklar, böylece bu işaret en öndeki oyuncuya geldiği zaman, o da bir kolunu yukarı kaldırarak (Pat)diye bağıracak” der. Bir denemesi yapıldıktan sonra oyuna geçilir. İşareti geç veren takım, oyunu kaybeder.



17-)Yolcu Evini Bul

Oyuncular bir çizgi gerisinde sıralanır. Bunun 8-10 adım karşısındaki bir düzlüğe, yan yana üç daire çizilir. Dairelerin çapları ortalama bir metre olmalıdır. Öğretmen çocuklara “üç arkadaşınızın gözlerini bağlayacağım. Bunlar karşıda bulunan evlerine gidip oturabilirlerse oyunu kazanacaklar, dışarda kalan evsiz yolcu olacak” der. İstekli üç çocuğun çizgi gerisinde gözleri bağlanır. Öğretmenin işareti ile oyuna başlanır. Evini bulan ve oturan çocuklar oyunu kazanır. 

Not: Bazı çocuklar gözlerinin bağlanmasından rahatsızlık duyabilir. Bu konuda duyarlı olmanız gerekir.



18-)Köpeğim Uyan

Oyuncular elele tutuşarak bir halka oluştururlar. Halkanın ortasına bir sandalye konur, altına da bir eşya bırakılır. Çocuklar arasından gönüllü bir kişi köpek olarak seçilir ve bu kişi ortadaki sandalyeye oturtulur. 
Sandalyenin altına konan eşya köpeğin kemiği olur. Çocuklar hep beraber “Köpeğim Uyu!” dediği zaman köpek gözlerini yumar. Bu sırada öğretmen bir çocuğa işaret eder, o da sessiz adımlarla sandalyenin altındaki kemiği alır, yerine döner. Çocuklar yine “Köpeğim Uyan!” diye seslenir. Çocuk sandalyeden kalkar, kemiğini alan kişiyi bulmaya çalışır, kemiğini bulamazsa aç köpek olur. Yeniden sandalyesine döner.



19-)Dokun-Bil

Masanın üzerine çocukların her zaman kullandığı ve yabancı olmadığı eşyalardan birkaç tane konur. Öğretmen çocuklara “Ben bir arkadaşınızın gözlerini bağlayacağım. Bu arkadaşınız eşyalara dokunarak eşyaların adlarını söylemeye çalışacak” der. İsteyenlerden birisinin gözleri bağlanır, masanın yanına yaklaştırılır. Çocuk elleriyle yoklayarak en çok eşya adını söylemeye çalışır. Sonrasında başka bir oyuncu seçme hakkını kazanır.

Not: Bazı çocuklar gözlerinin bağlanmasından rahatsızlık duyabilir. Bu konuda duyarlı olmanız gerekir.



20-)Eşyayı Sesinden Tanı

Dokun-Bil oyunu gibidir. Tek farkı öğretmenin eşyayı belli bir yükseklikten yere bırakmasıdır. Gözleri kapalı oyuncu, çıkardığı sesten eşyayı tanıyabilirse başarılı sayılır.

Not: Masa üzerine konan eşyaların, kesici ve kırılabilir cinsten olmamasına dikkat edilmelidir.



21-)Kim Yok

Çocuklardan gözlerini kapamaları isenir. Çocuklardan birisi dışarı çıkarılır. Öğretmen bütün çocuklara “Aranızdan birisini dışarı çıkardık, (ya da gizledik), acaba kim yok?” diye sorar. Çocuklar tüm dikkatleriyle birbirlerine bakar, çıkanın kim olduğunu bulmaya çalışırlar. İçlerinden birisi saklanan arkadaşını bulabilirse, başarılı sayılır. Not: Bazı çocuklar gözlerinin bağlanmasından rahatsızlık duyabilir. Bu konuda duyarlı olmanız gerekir.



22-)Canlı Fotoğraf

Öğretmen oyuncular arasından birini seçer ve bu kişiye “Senin haberin olmadan arkadaşlarından birisini fotoğrafçı yapacağız. Onu tanıman ve bulman için şuna dikkat etmelisin: Fotoğrafçı hangi hareketleri yaparsa, diğer oyuncular da onu taklit edeceklerdir” der.

Daha sonra seçilen kişi dışarı çıkarılır. Öğretmen çocuklardan birisini fotoğrafçı seçer, seçilen kişi içeri alınır. Bundan sonra fotoğrafçı seçilen çocuk, çeşitli insan ve hayvan taklit hareketlerini yaparken diğerleri de, onu taklit ederler. Bu sırada dışarı alınan çocuk, hareketleri dikkatle izler ve fotoğrafçıyı bulmaya çalışır.



23-)Heykel Olma Oyunu

Çocuklar oyun alanına dağılır. Öğretmen “ben düdük çaldığım zaman, herkes kendini bir heykele benzetecek, istediği pozu verecek ve hiç kıpırdamayacak. İsteyen 2-3 arkadaşı ile birleşerek bir heykel olabilir” der. İşaret verilince oyuna başlanır. Öğretmen bir heykelin yanına gider ve “sen ne heykeli oldun?” diye sorar. Daha sonra onlar da öteki arkadaşlarına sorular sorarak oyunu sürdürürler.



24-)Taşıtların Dili

Oyuncular kendi aralarında üçerli sıra olur ve birbirlerinin bellerinden tutarlar. En önde duran sürücü, ortadaki yardımcı, arkadaki de müşteri olur. Öğretmen hangi aracın adını söylemişse, üçerli gruplar harekete geçerek o aracın taklidini yaparlar, sesini çıkarırlar. Öğretmen bir süre sürücüleri izler; en başarılı görülen 1. 2. 3. gruplar alkışlanarak ödüllendirilir.



25-)Kardeşimi Gördün mü?

Öğretmen oyuncular arasından bir oyuncu seçer ve ona “Arkadaşların arasından sana bir kardeş seçeceğiz. Ama senin bundan haberin olmayacak. Sen kardeşini bulmak için istediğin arkadaşına sorular sorabilirsin. ” der. Bundan sonra ebe dışarı çıkarılır. Çocuklardan biri kardeş olarak seçilir. Ebe içeri alındıktan sonra, arkadaşlarına istediği soruları sorarak kardeşini bulmaya çalışır. Örnek olarak; ebe bir arkadaşına: 
-Kardeşimi gördün mü? diye sorar. 
O da: -Gördüm, 
-Elbisesi ne renkti? 
-Lacivertti. 
Ebe başka bir arkadaşına: -Kız mı, erkek mi? 
-Erkek. 
-Gözlükleri var mı? 
-Yok. 
Ebe böylece arkadaşlarına istediği soruları sorarak kardeşini bulmaya çalışır.



26-)Uçtu Uçtu

Öğretmen oyuna başlamadan önce, kısaca kanatlı ve kanatsız hayvanların özelliklerinden söz eder. Hangi hayvanların uçabileceğini, hangilerinin sıçrayarak gidebileceğini anlatır. Bundan sonra oyunu şöyle açıklar: “Çocuklar ben uçtu-uçtu dedikten sonra bir hayvanın adını söyleyeceğim. Eğer o uçuculardan ise, hem kollarınızı kanat çırpar gibi yanlarda açıp kapayacaksınız. Ama o hayvan uçmuyorsa herkes olduğu gibi kalacak ve hiç hareket etmeyecek” der. 

Örneğin, 
-Uçtu, uçtu, horoz uçtu. (Kollar yukarı kaldırılır) 
-Uçtu, uçtu, leylek uçtu. (Kollar yukarı kaldırılır)
-Uçtu, uçtu, pire uçtu. (Hiçbir hareket olmaz) çünkü pire uçmaz.



27-)Kahkaha Oyunu

Öğretmen elinde tuttuğu bir eşyayı, (boya kalemi, kağıt, cetvel vb.gibi) göstererek “Çocuklar bu elimdeki kalemi yukarı attığım zaman herkes istediği gibi, kahkahalarla gülebilecek. Ama, tebeşiri tuttuğum zaman hiç kimse gülmeyecek, ciddi olacak, der. Önce oyunun bir denemesi yapılır, sonra da uygulamasına geçilir.

Bu arada gülmesini tutamayanlar oyundan çıkar. Hiç yanılmayan olursa ve oyun monoton bir şekle dönüşürse, öğretmen elindeki eşyayı yukarı atarmış gibi yapar fakat avucunda saklar. Bu hareket birçok oyuncuyu şaşırtabilir.



28-)Yakala-Bırak

Oyuncular halka olur, bağdaş oturuşuna geçer, ya da bir masa etrafında toplanırlar. Ellerinde kalem, silgi, mendil... vb. gibi bir eşya alırlar. Öğretmen “Şimdi size bir olay (öykü) anlatacağım. Konuşmam sırasında “Yakala dersem, elinizdeki eşyayı hemen yere (masa üzerine) bırakacaksınız. Ama, bırak dersem, koyduğunuz şeyi elinize alacaksınız” der. Oyunun bir denemesi yapıldıktan sonra, uygulamasına geçilir. Yanılan olursa oyundan çıkar.



29-)Kedi ile Fare

Çocuklar elele tutuşarak bir halka olur, yüzleri halkanın ortasına dönüktür. Bir oyuncu seçilir, bu kedidir. Halkanın dışında yerini alır. Başka bir oyuncu da halkanın ortasında bekler. Bu da faredir. Kedi, “Ben kediyim!” diye seslenir. Fare de, “Ben fareyim” diye cevabını verir. Kedi: ”Seni yakalayacağım” deyince, fare de: “yakalayamazsın!” cevabını verir. Kedi halkanın içindeki fareyi yakalamak isterken, halkadaki çocuklar –bozulmadan- buna engel olmaya çalışırlar. Diğer yönden farenin kaçışını sağlamak için, ona yol verirler. Fare yakalanınca, oyuna yeniden başlanır.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder